Dhr. Patrick Van Landeghem, voorzitter van het Collectief Overleg van Raakzaam, deelt graag de bespreking 'computergebruik door begeleiders'. Dit thema kwam aan bod kwam tijdens het Collectief Overleg van februari 2024.
Wanneer je als bezoeker in de groep komt, heb je soms de indruk dat begeleiders toch wel vaak achter de computer zitten. Kan die tijd niet beter gebruikt worden voor de cliënten? In een eerste reactie lijkt het antwoord hierop 'ja' te moeten zijn. Maar misschien moet het toch wat genuanceerder. Om hierop een antwoord te krijgen, werd deze vraag door het Collectief Overleg voorgelegd aan en bediscussieerd met de directie.
Het antwoord was : ja, maar...
... Administratieve taken, het is van alle tijden. Vroeger op papier, dan viel het minder op, nu is het via de computer. Liefst zo weinig mogelijk, afwegen wat moet en niet echt moet, wat kan eventueel sneller en efficiënter?
... Er is heel wat te verwerken. Opvolging van cliënten (observaties ten behoeve van de collega’s en de familie, medicatie opvolgen, enz), contacten met familie en bewindvoerder, link met facturatie (aanwezigheid melden, maaltijden registreren, ophaaldienst, …), praktisch runnen van de groep, stagiaires ondersteunen, een kamp of reis boeken voor cliënten, bestellen van bv verzorgingsproducten, interne berichten lezen.
Deze opsomming is zeker nog niet volledig. Een heel takenpakket dus, uit te voeren achter de computer. Hiervoor staan wel een aantal aangepaste programma’s ter beschikking die het werk efficiënter maken: Zorgonline, e-mail, programma’s rond maaltijden en voeding, office 365. Kon je vermoeden dat voor al die taken voor woonondersteuning elke dag gemiddeld 18 minuten tijd nodig zijn per cliënt per dag (verdeeld over de hele dag uiteraard) en in dagondersteuning 10 minuten? Zeker de moeite waard om te bekijken wat er eventueel nog efficiënter kan.
Mogelijke aandachtspunten? De gebruikte computerprogramma’s waar mogelijk wat aanpassen zodat het net iets sneller en gemakkelijker kan gebruikt worden (alle beetjes helpen), proberen om zo veel mogelijk te werken op momenten dat het de minste hinder brengt voor de cliënten (tijdens middagrust, tijdens dubbelstand, wanneer cliënten naar atelier zijn), … maar sommige zaken moeten voor een bepaald uur gebeuren (maaltijd annuleren bv). En dan is er ook nog de overheid die “verplichtingen” oplegt.
We leerden tijdens de vergadering dat Raakzaam zich hier zeker van bewust is. Elk team bekijkt zijn eigen werkplanning, past aan en optimaliseert. Ook de directie is zich hiervan bewust en zoekt mee naar mogelijkheden tot verbetering.
Helaas, administratie is van alle tijden en dat zal wel zo blijven. Maar Raakzaam blijft zoeken hoe het beter en efficiënter kan. Toch wel een geruststelling? Het Collectief Overleg heeft er vertrouwen in en blijft dit opvolgen.
Heb jij hier zelf bedenkingen of vragen over? Of heb je andere vragen of bedenkingen? Je kan het Collectief Overleg bereiken via mail collectief-overleg@raakzaam.be of uiteraard via één van de leden. We kijken uit naar jullie inbreng.
Schrijf je in op één van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van al onze projecten.
Inschrijven